نکات ضروری تربیت جنسی کودکان که باید مد نظر قرار بگیرد (بایدها و نبایدهای تربیت جنسی در کودکان)

0
881
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تو افکار خودم غرق بودم. چرا مشکلی را که میشه با دست باز کرد باید با دندون باز کرد؟ چرا از بیان ساده ترین کلمات اینجوری سرخ و سفید می شیم. دوستم غزاله صبح با من تماس گرفته بود، می دونست که دارم روی حوزه تربیت جنسی آموزش می بینم. بعد از سلام و احوال پرسی و گپ و گفت کوتاه، سوالی که پسرش ازش طرح پرسیده بود را برایم گفت و نگران بود که چطور باید جواب پسرش را پاسخ بده.

پسرش پرسیده بود: مامان مگه نگفتی بچه ها از شکم مادر دنیا می‌آیند؟ مگه نگفتی بابا مامان را به دکتر می‌رساند تا بچه به دنیا بیاید؟ حالا اگر کسی نباشه که به مادر کمک کند، یا مثل قدیمی‌ها دکتر نباشد، بچه چطور به دنیا می‌آید؟

غزاله نمی دانست جواب پسر دوازده ساله اش را چطور بدهد که هم حریمش حفظ شود و هم سوالش بی پاسخ نماند؟

گفتم: اصلا خودت را پیش پسرت نگران نشان نده.

در یک فرصت مناسب صدایش کن و بگو: پسرم از تو ممنونم که به من اعتماد داری و سوالاتت را از من می پرسی؟ چه سوال جالبی را طرح کردی. ممنون که با این سوالت این فرصت را فراهم کردی که در این مورد با هم صحبت کنیم. من هم دنبال فرصتی بودم که در این باره با تو صحبت کنم.

برای غزاله توضیح دادم که با این گفتگو هم اعتماد پسرت را برای پرسش‌گری در این خصوص جلب کنی و هم به او حس مثبتی در خصوص طرح این نوع سوالات منتقل کنی که پسرت در هنگام سوال دچار شرمندگی و عذاب نشود. 

متاسفانه اغلب خانواده‌ها در این مواقع فرزندان را مورد شماتت قرارداده و سریع دستپاچه می‌شوند و همین عکس العمل والدین منجر به سلب اطمینان بچه‌ها از خانواده شده و تبعات آن منجر به این می شود که برای یافتن پاسخ سوالات خود سراغ مراجع نامطمئن و نادرست بروند.

در ادامه گفتگو با غزاله گفتم: برای آنکه بتوانی جواب درست و قانع کننده به پسرت بدهی باید بفهمی دلیل پرسش پسرت چیست؟ برای این که جواب این سوال کمکت می‌کند که در پاسخ‌گویی به خطا نروی.

از او بپرس: خودت در این مورد چه فکری داری؟ چه اتفاقی افتاد که چنین پرسشی به ذهنت رسید؟

این پرسش به تو کمک می کند که هم منظور پسرت را از پرسش طرح شده به خوبی درک کنی و همچنین متوجه شوی که پسرت چطور به این سوال رسیده است؟ (ذهن کنجکاوش، گفتگو با دوستی و دریافت اطلاعات از رسانه و شکبه های اجتماعی و یا …..) 

وقتی بدانی پسرت دقیقا به چه منظوری سوال پرسیده راحت می توانی در پاسخ گویی عمل کنی. با توجه به سوال پسرت احتمالا می خواهد با فرآیند زایمان بیشتر آشنا شود و از آنجایی که ما هم نمی خواهیم ذهن و فکر بچه ها را با این مسائل درگیر کنیم پس بهترین راه این است که زایمان یک حیوان مثل موش، خرگوش، آهو و …. به او نشان دهی و برایش شرح بدهی که خداوند در تمام موجودات کانالی را به نام کانال زایمان قرار داده که فرزند از آن کانال که در بدن مادر قرار دارد به دنیا می آید. 

در این مقاله سعی می کنم به نکات ضروری تربیت جنسی کودکان اشاره‌ای داشته باشم.

کنجکاوی درباره رابطه جنسی یک گام طبیعی از یادگیری در مورد بدن است. آموزش جنسی کمک می کند تا بچه ها در مورد بدن بدانند و به آنها کمک می کند در مورد بدن خود احساس مثبت کنند. بچه های کوچکتر در مورد بارداری و نوزادان سوالات بیشتری می­کنند و کنجکاوتر هستند.

بحث در مورد جنسیت نیز بخشی از شروع ارتباطات باز با فرزند شما است. ارتباطات زودرس، صادقانه و آزاد بین والدین و بچه ها بسیار مهم است، به ویژه هنگامی که کودک شما به نوجوانی تبدیل می شود. اگر ارتباطات باز، طبیعی باشد، بچه ها احتمال بیشتری دارند با والدین در مورد سایر آزمایش های نوجوانی، مانند اضطراب، افسردگی، روابط و مصرف مواد مخدر و الکل، و همچنین مسائل جنسی صحبت کنند.

شروع زود هنگام گفتگو درباره مسائل جنسی و ادامه آن با رشد فرزند، بهترین استراتژی آموزش جنسی است. این به پدر و مادر اجازه می­دهد تا از صحبت­های احتمالا ناراحت کننده هنگامی که کودک به نوجوانی می رسد (و در حال حاضر دریافت اطلاعات و اطلاعات غلط از دوستان خود) اجتناب کنند. این مکالمات، ساده تر از زمانی است که آنها از یک تجربه زندگی، مانند دیدن یک زن باردار یا یک کودک، بیرون می آیند.

وقتی والدین با فرزندان خود درباره جنسیت صحبت می کنند، می توانند اطمینان حاصل کنند که اطلاعات درست را دریافت می کنند. والدین باید اولین منبع اطلاعاتی درباره مسائل جنسی باشند. درک اطلاعات صحیح می تواند کودکان را از رفتارهای خطرناک محافظت کند.

لیست کردن ارزشهای خانوادگی

کودک، شیوه رفتار والدین با یکدیگر را مشاهده، می کند. او از طریق مشاهده ، ارزش هایی را یاد می گیرد؛ مانند احترام به دیگران ، تحمل ، تحقیر ، خوش بینی ، بدبینی ، نماز خواندن ، مردم آزاری و … . کودک در محیط خانواده یاد می گیرد که دیگران از او به عنوان دختر یا پسر، چه انتظارهایی دارند . همچنین او با مشاهده این الگوهای بزرگ سالان، یاد می گیرد که کدام فعالیت ها و رفتارها به زنان و کدام به مردان اختصاص دارد. آن گاه او به کارهایی می پردازد و رفتارهایی را تقلید می کند که برای جنس او تعیین شده است و او اجازه انجام دادن آنها را دارد.

بنا بر این ، تقلید از الگو ، به کودک اجازه می دهد که رفتارها و نگرش های مناسب با هویّت جنسی و در نتیجه، مناسب با انتظارهای محیطی را که در آن متحوّل می شود ، یاد بگیرد. به خوبی روشن است که اگر الگوهای تقلیدی کودک و خانواده ، الگوهای مناسب و سالمی نباشند ، کودک را با چه چالشی روبه رو خواهند ساخت. سقوط ارزشی و اخلاقی در همین بستر پی ریزی می شود. نظام ارزشی ناسالم ، که شامل خانواده و افراد مرتبط با آن است ، مانند تلویزیون ، دوستان ، بستگان و … ، وقتی الگوهای ذهنی اوّلیه کودک را تشکیل دهند ، به راحتی می توان آینده نه چندان دور آن کودک را مجسّم کرد که دچار چه مشکلات روحی و روانی و از همه مهم تر، اخلاقی ای خواهد شد.

 اگر پدر و مادر به فرزندان خود را در مورد مسائل جنسی آموزش ندهند، قرزندان در مورد آن از جایی دیگر یاد می گیرند.

قرار گرفتن کودکان در معرض اطلاعات مربوط به مسائل جنسی خیلی زودتر از آنچه که والدین تصور می­کنند، اتفاق می­افتد. صحبت کردن با کودکان درباره این موضوعات، به این معنی نیست که والدین کنترل کمی بر چگونگی و نحوه یادگیری مسائل جنسی دارند.

مدرسه، مدرسه و رسانه ها

والدین نباید به نظام مدرسه برای تدریس آموزش مسائل جنسی متکی باشند. البته بسته به جایی که شما در آن زندگی می کنید، حتی ممکن است این آموزش­ها در دسترس نباشد. اگر کودک شما بطور مداوم تربیت جنسی در مدرسه را آموزش می­بیند، آنرا با فرزندتان بررسی کنید و از آنچه که آموخته اند، از آنها بپرسید.

کودک در مدرسه، از دوستان و رسانه­های اجتماعی چیزهایی یاد می­گیرد که ممکن است ناقص و نادرست باشد. ممکن است مسایلی را بفهمد که کم اهمیت یا حتی خطرناک باشد. صحبت والدین در دسته بندی و تفکیک این گونه مسایل به کودکان کمک شایانی می­کند.

رسانه­ها چنان بر جنبه ی عاشقانه ی روابط مرد و زن تاکید می­کنند که مرز بین عشق­، جاذبه­ی جنسی­، عشق ناگهانی و گذرا و دوستی، به شدت دچار ابهام می­شود. مشکلات این شخصیت­ها طی چند دقیقه و بدون بررسی نتیجه­ی تصمیمات و اعمال غیر مسئولانه­ی آنها حل می­شود و همه­ی ناراحتی­ها و سوء تفاهم­ها پس از مدتی کوتاه از بین می­رود. همه­ی جنبه­های زندگی راه حلی ساده و مشخص دارد و پایان همه چیز خوش است. در این گونه آثار به ندرت درباره­ی این که شخصیت­ها چگونه تصمیم می­گیرند و چگونه به نتیجه می­رسند، صحبت می­شود. بسیاری از الگوها و عقایدی که از این فیلم­ها جاری می­شود و به ذهن کودکان نفوذ می­کند، اخلاقی نیست. ممکن است فردی بزرگسال که می­تواند حقیقت­ها را از تخیل تمییز دهد با دیدن صحنه­ای آن را خیالی تشخیص دهد اما همین صحنه می­تواند کودک ده ساله­ای را گیج کند و بذر باورهایی را در ذهن او بکارد که می­تواند به روابط آینده­ی او آسیب بزند

آموزش جنسی از آموزش بدون جنسیت امن تر است

مطالعات نشان می­دهد که کودکان بیشتر در معرض تصاویر جنسی در رسانه­ها قرار می­گیرند، و بیشتر احتمال دارد که آنها در رفتارهای جنسی در سن جوانتر دخالت داشته باشند. با این حال، آموزش و پرورش جنسی واقعی منجر به فریبکارانه نمی شود. در واقع کودکان مبتلا به تربیت جنسی در خانه، به احتمال زیاد درگیر فعالیت های جنسی خطرناک هستند.

داشتن ارتباطات باز با کودکان درباره جنسیت و سایر مسائل در طولانی مدت سالم و امن است. این لزوما به معنای آن نیست که والدین در روابط خود بی ملاحظه و بی دست و پا باشند. کودکان و نوجوانان در این گونه مسائل کنجکاو و بی هیچ پیش زمینه­ای هستند، پس صحبت باز والدین در مورد ازدواج و مسائل جنسی می­تواند دیدگاه مناسبی را به کودکان داده و از بروز رفتارهای نادرست و خطرناک آن­ها جلوگیری به عمل آورده و زندگی توام با امنیت و آرامش را برای آن­ها به ارمغان آورد.

https://www.aboutkidshealth.ca/Article?contentid=718&language=English

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید