دلایل دروغ گویی کودکان چیست؟

0
1071
مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دلایل دروغ گویی کودکان چیست؟ می دانیم که بچه ها در همه حال صادق­اند و به آن مشهور هستند، آنها گاهی اوقات دروغ گفته و یا رویاپردازی می­ کنند. اگر چه شنیدن دروغ از کودک تان می تواند سبب نا امیدی و گرفتن حال تان شود، ولیکن بسیار مهم است که قبل از نشان دادن هر گونه عکس العملی، علت این عدم صداقت فرزندتان را بفهمید.

دلایل دروغ گویی کودکان به شرح زیر است:

در ادامه مطلب، سه دلیل دروغ گویی کودکان عنوان می گردد:

  • استفاده از تصورات برای بیان تخیلات
  • ممانعت از گرفتار شدن در عواقب کارهای نادرست
  • مورد توجه قرار گرفتن

الف) استفاده از تصورات برای بیان تخیلات

کودکان عمدتاً از تخیلاتشان برای ساختن داستان استفاده می کنند. آیا فرزندتان از رفتن به فضا و یا دیدن موجودات عجیب صحبت می کند؟ آیا او به اصرار می گوید که یک هیولا باید اتاق خوابش را بهم ریخته باشد؟ بچه ها قوه تخیل بالایی دارند و افکار فانتزی شان را به صورت واقعی ارایه می کنند.

دلایل دروغ گویی کودکان- دختر بچه ای که دماغش دراز شده است
Children lying-pinokio

وقتی کودک شما خیالات خود را بیان می کند، از او این سوال را بپرسید: «آیا واقعاً چنین چیزی اتفاق افتاده یا دوست داری که چنین چیزی اتفاق بیافتد؟» این پاسخ بدون قضاوت شما سبب ترغیب کودک تان به سمت دانش خواهد شد؛ «بله، واقعاً که حرفم درست نیست، ولی ایکاش که بود!»

مانع رویاپردازی کودکتان نشوید. در عوض این باور و فهم را در کودک تقویت کنید که او هنوز می تواند داستان های خوب را بگوید، تا زمانیکه روشن نماید که داستانش واقعی نیست.

با تمرین و هدایت، فرزندتان یاد می گیرد که داسـتان غیر واقعی اش را با گفتن « می­دانید که چه چیزی را آرزو دارم که کاش حقیقی بود؟» و یا «به این داستان گوش بدهید که » شروع کند.

ب) ممانعت از گرفتار شدن در عواقب کارهای نادرست

بچه ها علی رغم آنکه می دانند انجام برخی از کارها نادرست است، اما ترجیح می­دهند که آن کار را انجام داده ولی از عواقب بعدی آن دور بمانند. آیا تا به حال شده که فرزندتان در حالیکه خامه آبی رنگ کیک بر گوشه دهانش هست، سعی در متقاعد کردن شما داشته باشد که آن را نخورده است؟  مانند زمانی که یک بزرگسال برای اجتناب از برخورد رئیسش ممکن است دروغ بگوید، کودکان هم اغلب برای جلوگیری از عواقب منفی کارشان دروغ می گویند و این خود یکی از دلایل دروغ گویی کودکان است.

پسر بچه ای که لباس راه راه سفید و آبی پوشیده و لباهاش را جمع کرده و مادرش در حال توبیخ اوست
children lying-Reprimand

اگر دروغ فرزندتان را فهمیدید به او یکبار دیگر برای بیان حقیقت فرصت بدهید. به عنوان مثال این چنین  بگویید ” من یک دقیقه بهت فرصت می دهم تا درباره اش فکر کنی و بعد یک بار دیگر ازت می پرسم که آنچه واقعاً  اتفاق افتاده است را برایم تعریف کنی”

گاهی بچه ها ، وقتی که می ترسند که به دردسر بیافتند، به صورت شرطی دروغ می گویند. دادن چند دقیقه فرصت به آنها برای فکر کردن به پاسخ شان، امکانی را فراهم می آورد که راستگو باشند.

این فرصت احتمال اینکه وقتی دوباره از او سوال می کنید، صادقانه پاسخ دهد را افزایش می­دهد. وقتی که  او با صداقت، حقیقت را بیان داشت؛ به او بگویید که اگر چه گفتن حقیقت برایش سخت بوده، اما به دلیل راستگویی اش  قدردان صداقتش هستید.

اگر فرزند شما برای گیر نیافتادن در دردسر، عادت به دروغ گفتن دارد، باید نحوه تعامل با فرزندتان و رویکردهای فکری و عملی­ خودتان را مورد بررسی قرار دهید. تحقیقات نشان می دهد که برخوردهای خشن باعث گرایش فرزندان به دروغ گفتن می­شوند. اگر فرزندتان از رفتارهای شما می ترسد، احتمال دروغ گفتن شان بالا است.

ج) مورد توجه قرار گرفتن

گاهی بچه ها می خواهند مورد توجه قرار گیرند.  بچه ها دروغ می­گویند برای اینکه می خواهند افراد دیگر را تحت تاثیر قراردهند. ممکن است کودک به دوستش بگوید که در بازی تیم محبوبش (مانند استقلال یا پرسپولیس) گل زده است، یا ممکن است به پدر و مادرش بگوید که در کل کلاس بالاترین نمره درس ریاضی را گرفته، در حالیکه هیچکدام واقعیت ندارد.

دلایل دروغ گویی کودکان- چسری حدود 10 ساله که مقابلش گلدان کلی شکسته و کودک دستانش را به حات انکار از پذیرش از هم باز کرده و دو طرف خود نگه داشته است

حقیقت را اغراق آمیز بیان کردن  ویا حتی دروغ گویی در کودکان اغلب برای پوشاندن احساس ناامنی است. کودکان در تلاش برای هماهنگی و جور شدن با همسالان شان، گاهی اوقات سعی دارند چنین نشان دهند که تجربیاتی شبیه دوستان شان دارند و یا سعی می کنند که دوستان شان را با داستان های شان تحت تاثیر قرار دهند.

کودکی که شنا کردن بلد نیست، ممکن است برای جلب توجه دوستانش ادعا کند که یک کوسه ماهی را در دریا دیده است و یا کودکی که در تعطیلات عید از کسی هدیه ای دریافت نکرده، ممکن است از هدایای گران قیمتی که دریافت کرده تعریف کند.

وقتی کودکان عادت کرده که با  دروغ گویی خود را در نظر دیگران خوب جلوه دهد، احتمالاً برای بهبود عزت نفس به کمک نیاز دارد. درباره عواقب لاف زدنش با او صحبت کنید و روی افزایش مهارت های اجتماعی مناسب برای او کار کنید. به آنها کمک کنید تا بدون دروغ گویی درباره خودشان بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

تلاش کودک را صرف نظر از نتیجه تقدیر و تشویق کنید. به او نشان دهید که ارزش تلاش و سخت کوشی، بیش از دست آوردها و موفقیت است. برای مثال به جای تشویق او برای زدن گل بیشتر در مسابقه فوتبال، تلاش و سختکویش را ستایش کنید. به او نشان دهید که برای کسب تایید ازدیگران، نیازی به این ندارد که همیشه «بهترین باشد».

وقتی کودکی دروغ می گوید چگونه پاسخش را بدهیم؟

حالا که با دلایل دروغ گویی کودکان آشنا شدید، راه حل چیست و چگونه باید پاسخ گوی او باشیم؟ شاید گاهی لازم است که پیامد بیشتری را برای دروغ گویی در نظر بگیرید. به کودکتان بگویید: « تو بازی با تبلت در روز جمعه را از دست دادی، برای اینکه تکالیفت را انجام ندادی. در ضمن بخاطر اینکه درباره این موضوع دروغ هم گفتی، از تماشای تلوزیون هم محروم می شوی».

دلایل دروغ گویی کودکان- کودکی ترسیده و سرش را میان دستانش گرفته
children lying-to fear

راست گویی را به عنوان یک اولویت در خانه ی خود قرار دهید. قانون ارزش های خانه را چنین وضع کنید: «حقیقت را بگو»، در اینصورت فرزندان شما به احتمال زیاد، به اهمیت صداقت و راستگویی پی خواهند برد.

در نهایت اطمینان حاصل کنید که الگوی خوبی برای فرزندتان هستید. برای مثال در صورتیکه برای گرفتن تخفیف بلیط ورودی سینما یا پارک در مورد سن بچه­ ها دروغ بگویید، به آنها یاد می دهید که دروغگویی مشکلی ندارد.

علاوه بر این موارد می توانید به بررسی دلایل دیگر دروغ گویی کودکان پرداخته و متناسب با آن راهکار مناسبی را در برخورد پیدا کنید.

منبع: https://www.verywellfamily.com/top-3-reasons-kids-tell-lies-1095001

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید